Nos, mint
itthon szinte mindenki, jómagam is egy hastánciskolában kezdtem a tanulást, teljesen az alapoktól. Nem igazán volt táncos előképzettségem, ha csak a fél
évnyi balettot, az egyszeri iskolai csoportos jazz-koreográfia előadást, valamint a
szalagavatós táncokat nem nevezzük annak.
Szóval, én is (mint a legtöbben)
a nulláról indultam tizennyolc évesen. Igazából, amikor kikerestem egy újságból
az apróhirdetést, és elmentem megnézni a középhaladó órát, még fogalmam sem
volt arról, hogy mi is a hastánc valójában. Tiniként egyszer-kétszer láttam a tv-ben
valami hastáncnak alig nevezhető gagyiságot, ami annyira megtetszett, hogy
eldöntöttem, egyszer majd én is csinálok ilyet... De amikor megláttam a
tánciskolában, hogy mit csinálnak valójában a hastáncosok az órákon és milyen
zenékre, szavakba önthetetlen érzés lett rajtam úrrá. Egyszerűen beleszerettem,
fanatikusan akartam, mintha mindigis ez lett volna az életem értelme, hogy ott
és akkor ráeszméljek arra, hogy nekem hastáncossá kell válnom: a nőiesség etalon
szimbólumává, a tökéletes nővé.
Manapság ha valaki hastáncolni szeretne
tanulni, beírja a google-ba hogy „hastánc oktatás” és kiválogatja az első két
oldalról a neki tetsző találatokat, majd elmegy megnézni, kipróbálni
mindegyiket, és végül mérlegel: melyik az olcsóbb és a tetszetősebb…
Akkoriban, amikor én kezdtem, még
felszálló ágban volt a hastánc itthon, nem sokan ismerték, alig volt évente egy-két rendezvénye az országban, ritkaság volt hastáncosnőt látni, kevés volt a tánctanár is.
Igazi extravagáns kuriózumnak számított, hogy ha valaki hastáncolni tanult,
vagy ilyesmit űzött. Nagyon szerettem a táncórákra járni; imádtam akkor is,
amikor annyira sokan voltunk a teremben, hogy táncolni is alig tudtunk; imádtam
a zenéket (klasszikustól az instrumentálison át a Hakim-ig), imádtam a ruhákat,
a hosszú és dús hajat, a mezítláb levést, a nehezebb és nehezebb izolációkat,
és persze a fátylakat: a forgást, amikor úgy érezhettem, hogy repülök, hogy én
vagyok az univerzum középpontja, én forgatom az anyagot.
Alapvetően az első
dolog, ami megfogott a tv-ben látott hastáncban is: a nagy szoknya, a fátyol és
a forgás volt. Ennek önmagában még nem sok köze volt a hastánchoz, mint
izolációs mozgásművészethez, de nekem mindigis ez volt a mániám. Már másfél éve
táncoltam, amikor először felléptem és megvehettem az első kétrétegű organza szoknyámat.
Még később jutottam el odáig, hogy fátylat vehessek, ugyanis amikor
fátyoltáncot tanultunk, el kellett döntenem, hogy a kurzust fizetem ki, vagy veszek
egy fátylat. Ha a kurzusra megyek, akkor nincs fátylam, ha veszek fátylat, nem
tudom megtanulni használni. Úgy döntöttem, a kurzus fontosabb, így elmentem a
fátyoltánc workshopra fátyol nélkül. Az volt a szerencsém, hogy a kurzuson az
egyik lánynak több fátyla is volt, és megsajnált…
Egy hónap múlva tudtam
megvenni életem első fátylát, majd később a többit, mivel szenvedélyem volt a többfátylas
tánc.
A következő nagy szerelmem a tanulás során a kézcsengő volt (bár erről
nem nagyon tud senki, mivel még nem használtam a színpadon). Sokat gyakoroltam
vele régen, és készítettem saját kis koreográfiát is hozzá. Mivel azonban elég nagy
koncentráló képességet igényelt ez a kis hangszer, és én eléggé izgulós típus
voltam azokban az időkben, végül nem léptem fel vele…
Aztán jött a legyezőfátyol. Akkoriban
találták ki és terjedt el Amerikában, amikor itthon még nem is lehetett kapni, és még csak az első
hazai kurzusát rendezték meg, melyen természetesen ott voltam – eszköz nélkül. Megint mások jóságának
köszönhettem, hogy ott a kurzuson kaptam kölcsön eszközt és kipróbálhattam.
Később vettem magamnak, és máig ez a második kedvencem a fátyol után. Főleg csoporttáncokban szeretem használni, mert úgy a leglátványosabb...
És végül
a kard: hát az nagyon más világ. Inkább az amazon énemet látom benne, és úgy is használom. Nem a klasszikus módon táncolok vele, és soha nem is
mentem kardtánc kurzusra. Egyszerűen nem volt rá szükségem, mint minden eszköz
esetében, úgy itt is autodidakta módon tanultam. A hastánc technikát is kb.
három év után képes voltam önállóan fejleszteni. Lehet hogy ez lassúbb, de
garantált végeredményt hoz, hiszen a saját testedet tanulod meg helyesen használni,
a saját stílusodban, a saját tapasztalataidon keresztül. Ennél biztosabb módszer
nincsen.
Állítom, hogy aki a hastánc alapokat egy tánciskolában helyesen és
rendesen elsajátítja, az utána képes lesz autodidakta módon (pusztán videók és
néhány hétvégi kurzus segítségével) tovább fejlődni a maga tempójában.
Viszont van
egy időszak, amit nem lehet megspórolni a hastánc tanulás során. Ez az az idő,
ami alatt „megérik” a táncod. Mint egy gyümölcs. Nem lehet leszüretelni amíg
még kicsi, zöld és ízetlen. Akármennyire is bosszantja a táncost, meg kell
várnia, amíg megérik, és tényleg az ő saját mozdulata, karaktere lesz. Akkor
kezdi el élvezni igazán, és akkor indul majd be a fantáziája is, hogy saját
táncokat kreáljon magának.
Életemben először csoportos versenyzés keretében léptem színpadra a hastánccal. Szóval, én nem iskolai gála esten vagy kisközönséges vendégfellépésen kezdtem, hanem kapásból egy országos versenyen. Amit akkoriban meg is nyertünk. Az első szóló szereplésem is az Országos Hastánc Versenyen volt. Ott is első helyezett lettem, bár igen szoros versenyben. Ennyit arról, hogy ne egy verseny legyen az első fellépése egy tánctanulónak...
Az első tánciskolában töltött négy év alatt igyekeztem minél többet órára járni. Sajnos messze nem voltam olyan jó anyagi helyzetben, mint a legtöbb csoporttársam, így ruhám is kevés volt, és workshopokra is nehéz volt eljutnom. Akkoriban igen erős hierarchia uralkodott a hastánciskolákban, és nagyon nehéz volt a tanár kegyeit elnyerni és megtartani. Keményen kellett hozzá tanulni, szorgalmasnak és elhivatottnak kellett lenni. Sokszor vonatoztam haza éjjel tizenegykor a hastáncórákról és próbákról, rohantam az utolsó pillanatban fellépőruhát venni egy csoportos versenyzés miatt, iskola után várakoztam órákig a belvárosban a táncóra kezdetéig, nem ettem semmit az iskolában, hogy spóroljak a táncórákra. Ráadásul akkoriban a tanárok egyáltalán nem, vagy csak kivételes esetekben vállaltak magánórát, és azt nagyon drágán adták. Nehéz volt egy kezdő táncosnak felküzdeni magát a színpadra és ott is maradni, de legalább nem csak megtanultunk rendesen táncolni, hanem volt realitásérzékünk is.
Most akárkiből lehet hastáncos, fillérekért tanulhat, ő szabhatja meg, hogy melyik tanár mit tanítson neki és hogyan bánjon finom kis lelkével, és bármikor beszólhat, ha nincs kedve valamihez.
Manapság egy olyan luxus a hastánc, amiről nem akarják tudomásul venni a nők, hogy tényleg kiváltság. Nem lehet akárkiből hastáncos, és ez így is van jól. Viszont bárki kipróbálhatja, bárki tanulhatja, és idővel úgy is ki fog derülni, hogy tényleg ezt akarja-e csinálni és hogy valóban tehetséges-e...
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése